Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode binnen de fysiotherapie. Door middel van deze speciale techniek worden triggerpoints aangeprikt en raken deze op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een “droge”(dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling

Triggerpoints

Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is absoluut niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden meerdere naalden oppervlakkig in het lichaam gezet die invloed moeten hebben op “energie-banen” in het lichaam. Dry needling werkt specifiek op triggerpoints.

Triggerpoints zijn zeer lokale verkrampingen ofwel knopen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek is ontstaan. Wanneer je er flinke druk opgeeft, kan dit lokale pijn geven of een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam.

Een triggerpoint in de kleine bilspier veroorzaakt bijvoorbeeld een pijn die uitstraalt tot in de enkel. Veel spanning in de monnikskapspier kan leiden tot hoofdpijn. Elk triggerpoint heeft dus een uniek pijnpatroon dat soms totaal andere lichaamsdelen bestrijkt. Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan. Vaak is de oorzaak overbelasting of stress.

Waarbij kan dry needling effectief zijn?

• Achillespeesklachten
  • Hielspoor gerelateerde klachten
  • Shinsplint
  • Rugklachten
  • Nekklachten
  • Schouderklachten
  • Tennisarm

Wij merken dat klachten die normaal gesproken met conservatieve fysiotherapie behandeling langere tijd aanhouden, mede door middel van dry needling zeer goed beïnvloed kunnen worden. Een combinatie van dry needling en fysiotherapie behoort ook tot de mogelijkheden en kan uitstekende resultaten geven.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Dit kan pijnlijk zijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kan je gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid/stijf aan, maar dit is meestal van korte duur.

Je krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie vast te kunnen houden.